Профілактика шкідливих звичок

В Україні дедалі більше загострюється ситуація, пов’язана В’ячеслав БАБИЧ,

з вживанням неповнолітніми та учнівською молоддю методист відділу виховної роботи

наркотичних засобів і психотропних речовин. Особливо та захисту прав дитини НМЦ

небезпечною є тенденція до зростання наркотичної залежності середньої освіти МОН України,

саме серед неповнолітніх. м.Київ

Щорічно на облік ставиться майже 2 тисячі неповнолітніх, які вживають наркотики. Однак спеціальні підрахунки показують, що реальна кількість таких осіб у кілька разів більша.

Серед споживачів наркотиків частка учнівської молоді загальноосвітніх навчальних закладів становить 3,9%, професійно-технічних навчальних закладів — 1,2%, а студентів ВНЗ — 0,5%.

Крім загрози морального спустошення, розтління підлітків, наркотики спричиняють погіршення криміногенної ситуації в Україні. Так утворюється хибне коло: «наркотики» — «злочин» — «наркотики». Минулого року з 45,2 тис. осіб, які скоїли злочини, — 3,1% становлять неповнолітні наркомани (1379 осіб), задокументовано 255 фактів залучення неповнолітніх до наркоманії.

Актуальною для сучасного («нормального») молодіжного середовища є стрімке формування і поширення наркотичної суб- культури.

Особливе занепокоєння викликає проникнення наркотичних речовин до загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів. Під час проведення операції «Генофонд» було перевірено понад 16,4 тис. таких закладів. У стані наркотичного сп’яніння затримано 541 неповнолітнього, виявлено понад 1,5 тис. фактів незаконного обігу наркотиків, порушено 746 кримінальних справ, до 901 неповнолітнього правопорушника застосовано заходи адміністративного впливу. У навчальних закладах та на прилеглих до них територіях вилучено 57,7 кг наркотичних засобів.

Турбує також проникнення наркотиків та психотропних речовин із кримінального середовища до місць масового проведення дозвілля, до об’єктів шоу-бізнесу тощо. Завезені контрабандним шляхом, вони реалізуються у гуртожитках, нічних клубах, казино, де завсідниками, як правило, є молоді люди.

За статистикою, все це супроводжується зростанням кількості ВІЛ-інфікованих, які заражаються під час внутрішньовенного введення наркотичної речовини.

Від передозування та хвороб, пов’язаних із вживанням наркотиків, за п’ять років померло 50 (!) неповнолітніх.

Зауважимо, наркоманія призводить до деградації і навіть смерті сотень тисяч громадян України. Навіть одноразове вживання будь-якої наркотичної речовини є небезпечним для молодої людини. Наркотична залежність виникає непомітно, але потім дається взнаки болем у кістках і м’язах, неспокоєм, безсонням, дратівливістю, агресивністю, снами-жа- хами, відчаєм тощо.

Після повторного вживання нервова система збуджується, на короткий час знову виникають галюцинації, ілюзії, ейфорія. Після цього настають гальмівні процеси: виникає важка депресія, людина почувається «розбитою», пригніченою, приголомшеною.

Педагогічні працівники загальноосвітніх позашкільних навчальних закладів мають знати:

• основні групи наркотичних речовин (тютюнові вироби — цигарки, сигарети, сигари, люльковий тютюн; алкогольні напої — пиво, вино, горілка, коньяк, лікер, настоянка, наливка, самогон; власне наркотичні засоби — опіумні, конопляні, стимулюючі, розслаблюючі наркотики; токсичні речовини — клей, ацетон, хлорофос, дихлофос, нітрофарби);

  • найпоширеніші шляхи їх вживання (паління — гашиш, ма- ріхуана, анаша, героїн та ін.; внутрішньовенне введення — екстракт з макової соломки «ширка», героїн, ефедрон; вживання табле- тованих форм — екстазі, первен- тин, седуксен тощо; вдихання — героїн, маріхуана, гашиш.

До опіумних наркотиків належать опій, морфій, кодеїн; до конопляних — гашиш, анаша, план; до стимулювальних — ко-. феїн, ефедрин; до розслаблюваль- них — люмінал, димедрол, седуксен, еленіум.

Першим («легким убивцею») організму вважається нікотин, другим — алкоголь, третім — «тяжкі наркотики».

Психолого-педагогічні і соціально-економічні причини вживання наркотичних речовин такі:

  • поява у підлітків цікавості до тютюну, алкоголю, наркотиків, бажання пізнати нові відчуття та скуштувати «заборонений плід»;
  • відсутність елементарних знань про шкоду для здоров’я людини наркотичних речовин;
  • незадовільні умови виховання в родині (функціонально неспроможні, конфліктні, кризові та інші неблагополучні сім’ї);
  • недостатній матеріальний і культурний рівень окремих родин;
  • постійні конфлікти з однолітками, педагогами та іншими дорослими;
  • негативний вплив друзів, групи однолітків або компанії, бажання не виділятися, не видаватися «білою вороною»;
  • «криза» підліткового віку (депресія, почуття самотності, втрата життєвих орієнтирів тощо).

Потрібно діяти

Педагогам, зокрема під час проведення заходів із попередження вживання учнями наркотичних засобів і психотропних речовин, доцільно запроваджувати науково-методологічні засади Концепції формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та молоді (наказ Міністерства освіти і науки України від 21.07.2004 р. №605).

З серпня 2000 року Уряд України за підтримки Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй ЮНЕЙДС (Об’єднаної програми ООН з питань ВІЛ/СНІДу) та за фінансування Фонду ООН упроваджує Програму «Сприяння просвітницькій роботі «рівний-рівному» серед молоді України щодо здорового способу життя». Для профілактичної роботи з учнями 7—11 класів доцільно використовувати модуль «Твоє життя — твій вибір», який містить такі теми: «Здоров’я та здоровий спосіб життя», «Наркотичні речовини як чинник загрози здоров’ю», «Визнач свою позицію», «Як діяти в ситуації ризику», «Моє майбутнє».

У навчально-виховному процесі рекомендуємо використовувати авторські програми психолого-педагогічних тренінгів Комплексної програми формування навичок здорового способу життя у дітей і підлітків (за проектом «Діалог»): «Як бути цілісним і контролювати своє життя» (профілактика алкогольної залежності у підлітків і молоді, автор О.Коструб), «Підлітковий алкоголізм — дорога в нікуди» (автор І.Сомова), «Як стати вільним і улюбленим» (профілактика куріння та інших форм поведінки залежності в підлітків 12—16 років, автор О.Коструб), «Життя без гачка» (профілактика тютюнокуріння та інших форм залежної поведінки, автор О.Вінда), «Скажемо курінню — «Ні!» (автор І.Сомова).

Органи управління освітою, загальноосвітні, професійно-технічні, позашкільні навчальні заклади (педагоги, батьки, самі учні), численні громадські, релігійні організації мають об’єднатися у боротьбі зі зловживанням алкоголем та наркотиками, у послідовній систематичній роботі з роз 'яснення шкідливості цих речовин для організму людини (зокрема молодої). Для цього доцільно застосовувати буклети «Тобі скоро 16... Не піддавайся шкідливій звичці!», плакати «Курити чи ні?» та ін., підготовлені фондом «Здоров’я для всіх».

Зауважимо, важливим кроком є формування в учнів поняття про шкідливість для організму людини наркотичних речовин та вироблення навичок здорового способу життя, культури здоров’я, що утримувало б дітей від спокуси спробувати заборонений плід. Варто виховувати в учнів такі загальноприйняті цінності, як цілеспрямованість, наполегливість, рішучість, твердість у протистоянні негативному тиску з боку однолітків, інших осіб тощо.

Головна роль тут належить педагогам, які є взірцем для наслідування. Вони (вчителі, вихователі, класні керівники) передають своїм вихованцям знання про основні життєві поняття, ефективно впливають на переконання учнів. Відповідно до Закону України «Про освіту» (стаття 56 «Обов’язки педагогічних та науково-педагогічних працівників»), педагогічні працівники відповідають за створення в учнівському колективі належної атмосфери, яка б забезпечувала оптимальний процес засвоєння учнями знань на рівні обов’язкових вимог щодо змісту, обсягу освіти та сприяла розвиткові здібностей вихованців. У арсеналі вихователів — ціла низка ефективних прийомів, методів, форм роботи для зацікавлення учнів.

Перевагу слід надавати таким методам і прийомам: аудіовізуальний метод (використання відеокасет, фільмів); метод демонстрування (використання плакатів, різноманітних карток, муляжів тощо допоможе краще зрозуміти і сприйняти пояснення педагога); інтерактивні методи і прийоми навчання (рольові ігри або розігрування ситуацій у вільній сприятливій обстановці допоможе учням у дослідженні власних почуттів, думок та дій, безумовно принесе задоволення учасникам).

Крім того, дієвим методом, що досить позитивно позначається на поведінці учнівської молоді та ставленні її до життя, є навчання учнів їхніми ж однолітками. Цей метод забезпечує засвоєння учнями 90% поданої інформації, максимально збуджує увагу і може допомагати у прийнятті рішення стосовно вживання (невживання) наркотиків.

Увага! Підлітковий вік

Особливу увагу слід звернути на підлітковий вік. У 10 років діти вже можуть спробувати сигарету, алкоголь чи наркотики. Тому учні потребують докладнішої інформації та аргументованого обґрунтування щодо відмови від першого вживання шкідливих речовин. Це найбільш критичний дитячий вік, адже той, хто ступив на хибний шлях до 15 років, згодом може стати наркоманом чи хронічним алкоголіком. Цей період для підлітків надзвичайно складний, бо вимагає прийняти рішення стосовно свого майбутнього.

У підлітковому віці триває формування прагнення бути незалежним. Діти дедалі частіше хочуть самостійно приймати рішення та проводити більше часу з друзями і однолітками. їхня поведінка через це може різко змінюватися.

Зауважимо, класні керівники, вихователі, вчителі повинні усвідомлювати, наскільки вразливими

є діти підліткового віку, який ще характеризують як період «штормів і стресів».

Варто зазначити: підліткам сьогодні потрібна повна достовірна інформація про шкоду, яку можуть завдати наркотики організму, та медико-соціальні наслідки цього: зокрема, порушення кровообігу, дихальної, нервової, репродуктивної систем; відхилення у фізичному та інтелектуальному розвитку.

У процесі профілактики вживання учнями наркотиків (тютюну, алкоголю) треба постійно пояснювати, що підлітки та учнівська молодь відповідальні за власне здоров’я. А тому слід виховувати у них здатність протистояти груповому тиску; усвідомлення потреби спілкуватися з рідними, близькими, іншими дорослими, звертатися до них по допомогу у скрутних ситуаціях; розвивати вміння допомагати слабшим, відчувати особисту відповідальність перед іншими людьми.

Крім того, учні повинні знати, що немедичне вживання наркотиків (алкоголю) заборонене законодавством, яке захищає життя і здоров’я людини (Закон України «Про обіг в Україні наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів і прекурсорів» від 15.02.1995 р. № 60/95-ВР; Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання захворювань на СНІД та соціальний захист населення» від 03.03.1998 р. № 155/98-ВР; Кримінальний Кодекс України; «Європейська декларація з проблем алкоголю»). Учні повинні розуміти негативний вплив на свідомість громадян окремих засобів масової інформації, які рекламують різноманітні наркотичні засоби (зокрема тютюнові та алкогольні вироби), вміти не піддаватися спокусі і робити єдино правильний вибір на користь здорового способу життя.

Беручи до уваги той факт, що більшість молодих людей (дітей, підлітків) не цікавиться і не вживає наркотичних засобів,основною метою профілактичної роботи слід вважати розвиток життєвих навичок протистояти цій звабі.Іншими словами, своєю відмовою від наркотиків учні допомагають як собі, так і своїм рідним, близьким, знайомим тощо.

Педагогічним працівникам потрібно спостерігати за поведінкою учнів та виявляти тих, хто може належати до так званої групи ризику. Це можуть бути підлітки з девіантною поведінкою, з чітко вираженими відхиленнями в поведінці, з ускладненою спадковістю, а також бездоглядні діти. З такими учнями варто працювати індивідуально. Треба допомагати дітям у плануванні майбутнього (продовження навчання та розвиток відповідальності за власні вчинки), розвивати навички спілкування з однолітками, підтримувати дружні стосунки з ними, корегувати поведінку у разі розладів, зриву планів, розчарувань та невдач. Дітям потрібна надійна допомога, щоб навчитися відрізняти справжнє від фальшивого, правильне від хибного.

Кiлькiсть переглядiв: 131

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.